Co nam przyniesie technologia NFC?

21 11 2012

Coraz więcej urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety jest wyposażona w technologię NFC (Near Field Communication, czyli Komunikacja Bliskiego Zasięgu). Krótko mówiąc jest to technologia umożliwiająca przekazywanie danych metodą zbliżeniową. Taki proces może odbywać się w kierunkach:

  • urządzenie <–> urządzenie
  • czytnik <–> urządzenie
  • etykieta NFC –> urządzenie

Technologia NFC kojarzy się głównie ze zbliżeniową płatnością (urządzenie – czytnik). I słusznie, bo to chyba pierwsze zastosowanie tego rozwiązania. Osobiście miałem styczność z NFC w dosyć hardkorowych warunkach zakupowych, a mianowicie na tegorocznym Przystanku Woodstock. Żeby lepiej to nakreślić opiszę, jak przebiega tam proces zakupu np. jedzenia, czy piwa. Stoisz w gigantycznej kolejce,żeby zakupić żeton, który wymieniasz na jedzenie/piwo. Szukanie w portfelu odpowiedniej kwoty, wydawanie reszty, „mogę być winna grosika?” – a czas leci… Ok, możemy iść po wyczekany obiad… Ale zaraz, zaraz do stoiska z jedzeniem prowadzi…. również spora kolejka. W „godzinach szczytu” wyprawa na obiad, lub po coś do pica zajmowała min. godzinę. W tym roku jeden z polskich banków na  Woodstocku zaproponował bardzo ciekawe i wygodne rozwiązanie. Można było nabyć sobie kartę zbliżeniową, która mogła być zasilana na miejscu poprzez wpłatę gotówki w punktach tego banku. Oczywistą oczywistością był fakt, że nabyłem taką kartę.  Za wszystko płaciliśmy zbliżeniowo, co zaoszczędziło nam mnóstwo czasu, nerwów i energii.

Jeśli chodzi o płatność dzięki NFC należy jeszcze zaznaczyć możliwość płacenia smartfonem! Posłużę się przykładem  zakupu biletów autobusowych/pociągowych właśnie przez tę technologię. Nie tracimy czasu na kiosk, kasy i kolejki (i panie z PKP:) ), tylko wsiadamy do autobusu/pociągu i jednym ruchem dłoni kupujemy bilet. Albo wyobraźmy sobie, jak sprawnie wyglądałoby przechodzenie przez bramki w metrze, gdyby nikt nie musiał szukać biletu i wyjmować karty miejskiej…

Ale nie zapominajmy, że NFC to nie tylko technologia usprawniająca płatności. To również przesyłanie danych między urządzeniami. Przykłady? Przesyłanie multimediów między smartfonami to kropla w ocenie możliwości. Wyobraźmy sobie, że przykładamy smartfona do drukarki z NFC i jednym ruchem dłoni przesyłamy oraz drukujemy potrzebne nam materiały. Kolejnym przykładem może być przesyłanie danych z komputera na stmartfona. Pomysłów na techniczne  rozwiązania wykorzystujące NFC jest ogrom i myślę, że wszystko zależy tylko i wyłącznie od naszej wyobraźni.

A co z wykorzystaniem NFC w marketingu?

W wyraźnym cudzysłowie napiszę, że sprawa wygląda podobnie, jak w przypadku QR kodów (o których już pisałem: „QR kody – co z nimi nie tak?”) z tym że jest bardziej zaawansowana. Przykładem może być świeża (bo z początku listopada) kampania* marki Red Bull promująca muzyczny event Red Bull Soundclash. Na nośnikach reklamy OOH, a dokładniej na 55-ciu przystankach autobusowych w Warszawie pojawiły się reklamy z etykietą NFC. Po zbliżeniu smartfona do reklamy, użytkownik zostaje przekierowany na mobilną stronę, gdzie może słuchać utworów i głosować na  zespoły rywalizujące w tym wydarzeniu.  Wniosek: za etykietą NFC powinien znajdować się atrakcyjny, użyteczny i adekwatny do sytuacji content!

Ale zastanówmy się też nad innymi rozwiązaniami. Tak z męskiego punktu widzenia wyobraźmy sobie, że wchodzimy do sklepu z ubraniami i czujniki NFC na bramkach wysyłają nam „plan sklepu” z cenami i promocjami poszczególnych produktów. Zakupy nie byłyby już tak skomplikowaną czarną magią😉 Tę technologię można zatem wykorzystać w ciekawym prezentowaniu ofert i katalogów produktów, czy udzielaniem rabatów lub gratisów.

Co wiążę z technologią NFC? Oszczędzanie czasu i wygoda. Uważam, że  w niedalekiej przyszłości w naszych kieszeniach będą tylko smartfony. Nie będzie potrzeby noszenia portfela z gotówką i kartami, nie będzie potrzeby trzymania w kieszeni dokumentów, biletów transportu publicznego, czy biletów wstępu na koncerty itd. To wszystko zastąpi nam tandem SMARTFON + NFC.

Na deser:

Piotr Szotmpke


Działania

Information

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: